Redakcja
św. Franciszka z Asyżu 69/2, Łódź, 93-479,
petinsider@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Zapytaj o stoisko
info@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Wróć

Jak będzie się rozwijać rynek produktów dla kotów?

Opiekunowie kotów to w sklepach zoologicznych rosnąca grupa klientów, którzy napędzają rozwój segmentu karm, przysmaków oraz suplementów dla kotów. Sprawdź, co warto mieć w swoim sklepie w nadchodzących miesiącach, a nawet latach.

Reklama

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego rynek produktów dla kotów rośnie,
  • dlaczego warto polecać karmy dopasowane do specyficznych potrzeb kota,
  • jak rozwija się segment przysmaków i suplementów dla kotów.

Kim są właściciele kotów?

Właściciele kotów należą do różnych pokoleń, co wiąże się z różnymi zachowaniami konsumenckimi. Opiekunowie należący do generacji Z (urodzeni w latach 1995–2010) i milenialsów (urodzeni w latach 1981–1994) są bardziej skłonni do zakupu różnorodnych produktów dla kotów niż starsi klienci. Młode osoby kupują produkty organiczne, karmy surowe lub pokarm wzbogacony o probiotyki. Opiekunowie z tej grupy preferują produkty bez GMO oraz ekologiczne. Lubią wybór i nie boją się poszukiwać rozwiązań dopasowanych do ich stylu życia.

Tymczasem według badania American Pet Products Association (wiodące stowarzyszenie dla branży zoologicznej założone w 1958 roku i zrzeszające ok. 1000 producentów, importerów i dostawców) pokolenie baby boomers (osoby urodzone w latach 1946–1964) oraz przedstawiciele pokolenia X (urodzeni 1965–1980) najczęściej utrzymują takie same postawy i zachowania w zakresie opieki nad zwierzętami, jakie mieli od lat. Ponad 50% osób z tych grup deklaruje, że są lojalni wobec wybranej marki karmy.

Ciekawostka

Klienci z pokolenia gen Z są obecnie liderem w kategorii posiadania małych zwierząt domowych, np. ryb, ptaków czy gadów. Przewiduje się, że w tej grupie będziemy obserwować w najbliższych latach również wzrost posiadania kotów i psów.

Obecnie roczne wydatki właścicieli kotów są już wyższe niż kwoty wydawane przez właścicieli psów. Znaczną część kupowanego wolumenu stanowią produkty w niewielkich opakowaniach (do 100 g). Co jeszcze warto wiedzieć o zainteresowaniach opiekunów? Przejdźmy do omawiania produktów dla kotów.

WAŻNE! Obecnie roczne wydatki właścicieli kotów są już wyższe niż kwoty wydawane przez właścicieli psów.

Kocięta i koci seniorzy

Liczba amerykańskich gospodarstw domowych z kociętami wzrasta. Podobnie dzieje się w Europie. Produkty dla kociąt to pierwsze produkty, z jakimi stykają się nowi opiekunowie. Prawie 30% opiekunów młodych zwierząt wybiera zakupy w stacjonarnych sklepach zoologicznych. Wiele osób czuje się zagubiona wśród ogromnej oferty karm, przysmaków i akcesoriów. Poszukują oni porad, których możesz im udzielić, a przy okazji zdobyć wiernych klientów.

Statystyki

Według wyników ankiety opublikowanych na stronie globalpetindustry.com prawie połowa opiekunów szczeniąt i kociąt karmi swoje zwierzęta głównie mieszanką suchej i mokrej karmy. Drugą najpopularniejszą opcją jest podawanie wyłącznie karmy suchej (29%). Na trzecim miejscu plasuje się karmienie młodego kota jednie karmą mokrą. Robi tak ok. 9% opiekunów szczeniąt i kociąt.

W naszych domach pojawia się coraz więcej kociąt, jednocześnie koty domowe żyją coraz dłużej, dlatego rośnie również grupa starszych mruczków. Obecnie wiele kotów dożywa późnych lat nastoletnich, a są i takie, które żyją ponad 20 lat. Taka sytuacja sprawiła, że rynek zoologiczny otworzył się na temat zdrowego starzenia i oferuje coraz więcej produktów przeznaczonych dla kotów powyżej siódmego roku życia.

Ciekawostka! Najstarszy kot (według Księgi rekordów Guinnessa) żył 38 lat i 3 dni.

rynek produktów dla kotów

Mokre karmy dla kotów

Segment mokrych karm dla kotów stale rośnie i jest jedną z najszybciej rozwijających się kategorii. Mokra karma dostarcza kotom płynów, co jest bardzo ważne, gdyż wiele zwierząt wypija zbyt mało wody z miski. Ten rodzaj karmy ma zatem pozytywny wpływa na stan zdrowia i samopoczucie kotów.

Dużą zaletą karm wilgotnych jest również szeroka gama opcji smakowych i, co ważne, teksturowych. Koty są natomiast znane z tego, że mają szczególne (i indywidualne) wymagania sensoryczne, dlatego można się spodziewać, że świadomi opiekunowie będą poszukiwali właściwych form karm, dopasowanych do preferencji swojego pupila, które jednocześnie będą miały dobry skład.

Karmy funkcjonalne i premium

W okresie pandemii znacząco wzrosło zainteresowanie produktami wspierającymi zdrowie. Trend ten dotyczy nie tylko produktów dla ludzi, ale także karm dla zwierząt. Opiekunowie coraz uważniej czytają etykiety i oczekują prostych, ale dobrze opisanych składów.

Należy spodziewać się zatem wzrostu liczby tzw. karm funkcjonalnych, których receptury mają wspierać zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu kota. Wśród nich znajdą się karmy przeznaczone dla zwierząt z określonymi potrzebami, np. wspierające stawy, poprawiające kondycję skóry i sierści czy ułatwiające trawienie. Segment karm dla kotów będzie zbliżał się w tej kwestii do różnorodności produktów dla psów.

Przysmaki dla kotów

Kolejnym rosnącym segmentem są przysmaki dla kotów. Jest to kategoria, w której obserwuje się dużą różnorodność pod względem form. Wciąż dominują chrupiące smaczki, ale coraz więcej firm oferuje płynne oraz półpłynne przysmaki dla kotów.

Wskazówka!

Zabawa w polowanie to ważny element dobrego samopoczucia kota. Każda taka zabawa powinna kończyć się złapaniem i zjedzeniem zdobyczy. Namawiaj opiekunów, by korzystali z przysmaków i podawali je kotu zamiast ofiary, którą złapałby na wolności.

Ciekawostka! Nawet 91% właścicieli kotów deklaruje, że kupuje przysmaki dla swojego pupila.

Suplementy dla kotów

Ostatnim tematem, który zasługuje na uwagę, są suplementy. Sprzedaż suplementów dla zwierząt stale rośnie, co jest powiązane z większym zainteresowaniem zdrowiem, ale także z trendem humanizacji. Właściciele poszukują wysokiej jakości składników i unikają konserwantów czy barwników. Chcą produktów skutecznych (co powinno być poparte badaniami), a jednocześnie łatwych do podania i smakowitych dla kotów. Branża pet food oferuje suplementy w formie proszków, tabletek, miękkich żujek lub przysmaków, a także płynów. Zawsze staraj się dobrać produkt do potrzeb i preferencji zwierzęcia, a także do możliwości opiekuna.

Uwaga!

Suplementy dla zwierząt” to wyrażenie potoczne. Według prawa są to karmy (pasze) uzupełniające. Ich zadaniem jest zapewnienie dodatkowych korzyści zdrowotnych poprzez dodawanie ich do stałej diety zwierząt domowych.

Oczekuje się, że do 2028 roku karma dla zwierząt domowych znajdzie się w naszym kraju w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych produktów w kategorii dóbr szybko zbywalnych. Produkty dla kotów będą stanowiły duży procent tej sprzedaży, dlatego warto bliżej poznać potrzeby żywieniowe kotów i problemy ich opiekunów. Twoje porady mogą okazać się bezcenne!

autor: Edyta Winiarska-Joniec

Redakcja Magazynu PetInsider
Redakcja Magazynu PetInsider

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *