Social Media

Rozwój branży zoologicznej – co dzieje się w Polsce i na świecie?

rozwój branży zoologicznej

Zwiększony nacisk na zdrowie i dobre samopoczucie, a także trend humanizacji i premiumizacji to kluczowe czynniki wpływające na rozwój branży zoologicznej. Jak rozwija się produkcja i sprzedaż artykułów dla zwierząt? Co przyniesie nam przyszłość? Przyjrzyjmy się raportom specjalistów.

Reklama

Z artykułu dowiesz się:

  • jak rozwija się rynek zoologiczny na świecie,
  • jak rozwija się branża zoologiczna w Polsce,
  • jak będzie wyglądać sprzedaż artykułów dla zwierząt.

Rozwój branży zoologicznej na świecie

W nowym raporcie „U.S. Pet Market Outlook, 2024–2025” Packaged Facts prognozuje roczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 5,8% dla produktów dla zwierząt domowych w latach 2023–2028. W tym sektorze wysokie tempo wzrostu odnotuje głównie karma dla zwierząt domowych, ale nie tylko ona. Przykładowo niemiecki rynek produktów dla zwierząt domowych po raz pierwszy przekroczył 7 miliardów euro (7,55 miliarda dolarów). Euromonitor International przewiduje, że zarówno Niemcy, jak i Wielka Brytania, Francja oraz Włochy znajdą się wśród rynków o największym wzroście w branży zoologicznej do roku 2029.

Co jeszcze dzieje się na świecie? Indonezja i Wietnam odnotowują dwucyfrowy wzrost sprzedaży karmy dla zwierząt domowych. Sprzedaż gwałtownie rośnie również w Chinach oraz w Singapurze. W tym ostatnim notuje się znaczący wzrost popytu na gotowe karmy dla zwierząt.

Rozwój branży zoologicznej w Polsce

Branża zoologiczna dynamicznie rozwija się również w naszym kraju. Eksport polskiej karmy dla zwierząt domowych wyniósł w 2022 roku 1,9 miliarda euro (2 miliardy dolarów). Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) stwierdził, że karma dla zwierząt domowych stanowiła 0,5% światowego eksportu kraju, a w sektorze rolno-spożywczym aż 4%.

Nasz kraj jest również miejscem wielu nowych inwestycji:

  • Austriacka firma Coveris potwierdziła rozszerzenie swojej działalności poprzez przejęcie polskiego biznesu opakowaniowego D.K. Lamin.
  • Londyński producent świeżej karmy dla psów Butternut Box przejął w zeszłym roku polską firmę PsiBufet, by rozszerzyć swoją obecność w Europie Środkowo-Wschodniej. W planach jest budowa nowego obiektu w CTPark Zabrze, gdzie będzie odbywać się produkcja świeżych posiłków dla psów.
  • Belgijska firma United Petfood kontynuuje budowę nowego zakładu produkcyjnego w Jedlińsku.
  • Polski producent białka owadów HiProMine zakończył drugi etap budowy nowego Centrum Genetycznego. Będzie to największy obiekt badań oraz hodowli Hermetia illucens w Europie*.

Ciekawostki!

  • Packaged Facts informuje, że największymi sprzedawcami suchej karmy dla psów w Stanach Zjednoczonych są obecnie Nestlé Purina i Mars.
  • Polska eksportuje karmę dla kotów i psów do 76 krajów.
  • Amazon i Chewy zapoczątkowały sprzedaż karmy dla zwierząt domowych online w ramach subskrypcji. Taka możliwość sprawiła, że zakupy w jednym miejscu stały się dużo wygodniejsze dla konsumenta.

Sprzedaż w sklepach zoologicznych – co nas czeka?

Packaged Facts prognozuje 11% CAGR (roczny wskaźnik wzrostu) w latach 2023–2028 dla sprzedaży e-commerce karmy dla zwierząt domowych oraz 3% CAGR dla sprzedaży w sklepach.

Obecnie specjalistyczne sklepy zoologiczne w USA mają ok. 17% udziału w sprzedaży karm dla psów i kotów. Co ciekawe, supermarkety odnoszą mniejsze sukcesy niż sklepy zoologiczne, odpowiadając za ok. 10% sprzedaży karmy dla zwierząt domowych, mimo że przyciągają 36% kupujących. Oznacza to, że oferowanie produktów premium i superpremium oraz profesjonalne doradztwo mogą działać na korzyść specjalistycznych sklepów zoologicznych.

Podsumowując, branża zoologiczna rozwija się dynamicznie we wszystkich sektorach. Czeka nas wzrost sprzedaży karm, kosmetyków oraz akcesoriów dla psów.

autor: lek. wet. Agnieszka Górecka

Co czytać dalej...

Komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *