Redakcja
św. Franciszka z Asyżu 69/2, Łódź, 93-479,
petinsider@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Zapytaj o stoisko
info@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Wróć

Trendy konsumenckie – co będzie się działo na rynku zoologicznym w 2024?

Branża zoologiczna rozwija się bardzo dynamicznie, podążając za trendami wyznaczanymi przez konsumentów. Opiekunowie zwierząt domowych są coraz bardziej świadomi i poszukują konkretnych rozwiązań, które będą zgodne z ich światopoglądem. Ważne są dla nich zarówno dobro środowiska, jak i ich własna wygoda oraz zdrowie ich pupili. Czego możemy spodziewać się w roku 2024?

Reklama

Z artykułu dowiesz się:

  • jak inflacja wpłynęła na decyzje zakupowe klientów branży zoologicznej,
  • jakie są światowe trendy konsumenckie w branży zoologicznej,
  • jakie organizacje badają trendy konsumenckie.

Inflacja i co dalej?

W odpowiedzi na wysoką inflację i rosnące koszty część konsumentów ucieka się do zachowań ograniczających wydatki. Korzystają z promocji, przechodzą na tańsze marki własne sieci handlowych i zakupy w dyskontach, a także decydują się na zakupy online.

Na szczęście rynek zoologiczny bazuje na silnym fundamencie humanizacji. Zwierzęta stają się członkami naszych rodzin. Coraz częściej spotykany model rodziny to 2+1, przy czym „1” to pies lub kot. Packaged Facts (wydawca badań rynkowych obejmujących m.in. branżę spożywczą czy zoologiczną od ponad 50 lat) optymistycznie prognozuje zatem, że sprzedaż karm dla psów i kotów w USA będzie w ciągu kilku najbliższych lat stale rosła. Możemy przypuszczać, że taka sytuacja będzie miała miejsce również w Europie, w tym na naszym rodzimym rynku.

Coraz częściej spotykany model rodziny to 2+1, przy czym „1” to pies lub kot.

Humanizacja zwierząt domowych

Aż 68% polskich opiekunów deklaruje, że zwierzęta domowe są w ich opinii członkami rodziny. Trend humanizacji postępuje od kilku lat i napędza rozwój wielu sektorów branży zoologicznej. Do prężnie rozwijających się kategorii należą m.in. smakołyki i suplementy dla psów i kotów. Na sklepowych półkach coraz częściej pojawiają się nowe produkty inspirowane żywnością dla ludzi. Mowa o lodach, smoothies czy ziołowych herbatach dla zwierząt.

W trendzie humanizacji i rozpieszczania pupili mieści się również rozszerzanie usług w branży zoologicznej.

Opiekunowie zwierząt na całym świecie coraz częściej mogą:

  • korzystać ze specjalnych basenów i siłowni dla psów,
  • robić zakupy w psich cukierniach,
  • organizować urodziny dla swojego pupila i jego zwierzęcych przyjaciół.

Z humanizacją wiąże się również przenoszenie trendów z dietetyki ludzkiej na żywienie psów i kotów. Konsumenci zaczynają coraz mocniej interesować się swoim zdrowiem i sięgają m.in. po produkty z grupy superfoods. Trend ten rozszerza się na rynek produktów dla zwierząt domowych. Klienci poszukują bowiem zdrowej karmy dla swoich zwierząt, wzbogaconej o prozdrowotne dodatki, np. spirulinę czy niektóre zioła.

trendy konsumenckie

Wygoda

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że wielu opiekunów jest zainteresowanych prostymi i wygodnymi rozwiązaniami. Rośnie zatem popularność żywności funkcjonalnej, zwłaszcza „suplementów” diety dla zwierząt domowych, które mają zapewnić korzyści zdrowotne przy najwyższej wygodzie opiekuna. Coraz więcej firm wprowadza również innowacyjne rozwiązania w zakresie spersonalizowanych posiłków dla zwierząt dostosowanych do wieku, aktywności i stanu zdrowia zwierzęcia. Pojawia się także możliwość subskrypcji paczek z zabawkami, przysmakami i gryzakami.

Ciekawostka

Najpopularniejsze oświadczenia dotyczące karm dla zwierząt domowych w Polsce to: wysoka zawartość białka, dobre źródło witamin, brak sztucznych konserwantów, naturalność i brak zbóż (produkty grain free).

Zrównoważony rozwój

Kolejny trend na rok 2024, o którym wspomina m.in. Innova Market Insights (globalny dostawca analiz rynkowych z międzynarodową siecią specjalistów), to dalsze skupianie się na zrównoważonym rozwoju.

Konsumenci coraz częściej oczekują:

  • działań na rzecz ochrony przyrody,
  • zrównoważonych opakowań,
  • minimalizacji śladu węglowego.

W duchu zrównoważonego rozwoju coraz popularniejsze stają się karmy wegetariańskie oraz produkty na bazie owadów stanowiących doskonałe źródło białka dla psów. Wiele marek wprowadza również zmiany w formulacjach swoich produktów. Sięgają także po opakowania nadające się do recyklingu lub tworzą specjalne inicjatywy, czego przykładem może być SWAP Recycling Program firmy Mars (wprowadzony na razie w Tajlandii). Umożliwia on klientom zamianę pustych opakowań po suchej lub mokrej karmie na zniżki, które można wykorzystać podczas zakupów karm marek oferowanych przez Mars..

Ciekawostka

Według danych podanych przez Euromonitor International (wiodący dostawca globalnych informacji biznesowych, analiz rynkowych i spostrzeżeń konsumenckich) 53% właścicieli zwierząt domowych twierdzi, że stara się ograniczać użycie plastiku, a 42% woli opakowania zrównoważone.

trendy konsumenckie

Produkty dla kotów

W nadchodzących latach będziemy obserwować rozwój rynku produktów premium i superpremium dla kotów. Sektor mokrych karm dla kotów stale rośnie, a według prognoz wzrost ten będzie utrzymywał się na poziomie ok. 6% w każdym z najbliższych trzech lat. Kolejnym istotnym segmentem będą także przysmaki dla kotów (w różnej postaci i dla kotów w różnym wieku).

Nasza wiedza o zwierzętach domowych rośnie. Z roku na rok pojawia się coraz więcej badań dotyczących ich zdrowia, zachowania oraz prawidłowego żywienia. Branża pet food podąża za nowinkami naukowymi i oferuje opiekunom coraz lepsze i ciekawsze produkty dla ich pupili.

Polecamy: Pies w sklepie – jak się zachować?

Redakcja Magazynu PetInsider
Redakcja Magazynu PetInsider

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *