Redakcja
św. Franciszka z Asyżu 69/2, Łódź, 93-479,
petinsider@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Zapytaj o stoisko
info@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Wróć

Sprzedaż karmy pod marką własną – jak to zrobić?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad wprowadzeniem do obrotu karmy dla zwierząt pod swoją marką. Okazuje się, że regulacje dla karm nie są w tym zakresie zbyt restrykcyjne, jeśli decydujemy się na zakontraktowanie produktu u innego producenta. O czym warto jednak pamiętać?

Reklama

Wymogi rejestracyjne

Przede wszystkim działalność na rynku karm dla zwierząt (w tym zlecanie produkcji innym podmiotom, magazynowanie i sprzedaż detaliczna oraz hurtowa, w tym online) wymaga spełniania odpowiednich wymogów rejestracyjnych. W zależności od dokładnego zakresu działalności mówimy o rejestracji we właściwej miejscowo Inspekcji Weterynaryjnej (IW) albo Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Czasem konieczne będzie zgłoszenie do obu z nich.

W związku z tym, że przedsiębiorstwo będzie zajmować się ww. działalnością, należy dodatkowo zweryfikować, czy w konkretnym przypadku konieczne będzie również zgłoszenie się do innych urzędów (w tym do Urzędu Miar, Urzędu Marszałkowskiego) lub złożenie wniosku o wpis do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Ważne!

Każdy, kto chce wprowadzić na rynek karmę dla zwierząt, musi spełnić odpowiednie wymogi rejestracyjne. To obejmuje rejestrację w odpowiednich inspekcjach, takich jak Inspekcja Weterynaryjna (IW) czy Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS), a w niektórych przypadkach także zgłoszenie do Urzędu Miar czy Urzędu Marszałkowskiego.

Sprzedaż karmy pod marką własną

Nazwa podmiotu na etykiecie

Poza zapewnieniem prawidłowości oznakowania produktu (to rzecz oczywista) konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na podmiot, który znajdzie się na etykiecie. Zasady podawania oznaczenia podmiotu odpowiedzialnego za etykietowanie mieszkanek paszowych (karm dla zwierząt domowych) reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz. Dla takich karm obowiązkowe jest podanie następujących informacji obowiązkowych:

  1. „nazwisko lub nazwa firmy i adres podmiotu działającego na rynku pasz odpowiedzialnego za etykietowanie” (art. 15 lit. b);
  2. „jeżeli jest dostępny, numer zatwierdzenia zakładu osoby odpowiedzialnej za etykietowanie, przyznany zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 dla zakładów mających pozwolenie zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 lub z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 lub z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 183/2005. W przypadku gdy osoba odpowiedzialna za etykietowanie posiada kilka numerów zatwierdzenia, korzysta ona z numeru otrzymanego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 183/2005” (art. 15 lit. c);
  3. „w przypadkach, gdy producent nie jest osobą odpowiedzialną za etykietowanie, należy podać:
    – nazwisko lub nazwę firmy oraz adres producenta, lub

– numer zatwierdzenia zakładu producenta, o którym mowa w art. 15 lit. c) lub numer identyfikacyjny zgodnie z art. 9, 23 lub 24 rozporządzenia (WE) nr 183/2005;
w przypadku gdy taki numer nie jest dostępny, numer identyfikacyjny przypisany na wniosek producenta lub importującego podmiotu działającego na rynku pasz zgodnie z formatem określonym w rozdziale II załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 183/2005” (art. 17 ust. 1 lit. c).

W świetle powyższych wymogów konieczne jest zatem wskazanie w etykietowaniu nazwy podmiotu odpowiedzialnego (wraz z adresem) oraz nazwy producenta (wraz z adresem) albo numeru zatwierdzenia zakładu producenta.

Chociaż regulacje dotyczące karm wprost nie wskazują, kto jest tym podmiotem odpowiedzialnym, to można wskazać, że jest „podmiot, pod którego nazwą lub firmą jest wprowadzana na rynek dana karma”. Decyzja, czyje dane identyfikujące powinny znaleźć się w oznakowaniu, będzie uzależniona od konkretnej relacji biznesowej pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w proces produkcyjno-dystrybucyjny danego produktu. W praktyce zamawiający powinien to określić w umowie z producentem.

Umowa z producentem

Mimo że znaczna część rynku nie zawiera spisanych i szczególnych umów, to w interesie zamawiającego karmę jest dopilnowanie tego zagadnienia. Taka umowa powinna nie tylko określać typowo handlowe ustalenia (cena, warunki dostawy itp.), ale również kwestię, kto jest podmiotem odpowiedzialnym (na etykiecie), kto dokonuje zgłoszeń do urzędów (gdy mogą to zrobić zarówno zamawiający, jak i producent), procedury reklamacyjne, a także odpowiedzialność w przypadku zakwestionowania (np. przez inspekcję) etykietowania czy składu karmy.

Sprzedaż karmy pod marką własną

Znak towarowy

Wybierając nazwę, warto pamiętać o tym, aby uzyskać na nią ochronę jako znak towarowy. Możliwa jest rejestracja na poziomie Polski, Unii Europejskiej lub na międzynarodowym. Jednocześnie nawet jeśli nie decydujemy się na rejestrację, to używane oznaczenie nie powinno naruszać praw innych podmiotów. Aby to ustalić, nieraz konieczne jest wykonanie specjalistycznej analizy.

Oczywiście rejestracja znaku towarowego nie jest jedyną prawną możliwością ochrony marki. Można również pomyśleć np. o rejestracji wzoru użytkowego na całe opakowanie.

Ważne!

Chcąc rozpocząć zamawianie i sprzedaż karmy pod marką własną, warto pamiętać o:

  • zgłoszeniu się do odpowiednich urzędów,
  • ustaleniu, kto będzie podmiotem odpowiedzialnym w znakowaniu,
  • zawarciu umowy z producentem,
  • zastrzeżeniu znaku towarowego.

Znak towarowy

Wybierając nazwę, warto pamiętać o tym, aby uzyskać na nią ochronę jako znak towarowy. Możliwa jest rejestracja na poziomie Polski, Unii Europejskiej lub na międzynarodowym. Jednocześnie nawet jeśli nie decydujemy się na rejestrację, to używane oznaczenie nie powinno naruszać praw innych podmiotów. Aby to ustalić, nieraz konieczne jest wykonanie specjalistycznej analizy.

Oczywiście rejestracja znaku towarowego nie jest jedyną prawną możliwością ochrony marki. Można również pomyśleć np. o rejestracji wzoru użytkowego na całe opakowanie.

Zapamiętaj!

Podsumowując, wprowadzenie karmy dla zwierząt pod własną marką wymaga przemyślanego podejścia i uwzględnienia wielu aspektów prawnych. Warto skorzystać z pomocy prawnej, aby uniknąć potencjalnych pułapek i zagwarantować prawidłowe funkcjonowanie na rynku.

autor: mec. Patryk Kalinowski

Redakcja Magazynu PetInsider
Redakcja Magazynu PetInsider

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *