Redakcja
św. Franciszka z Asyżu 69/2, Łódź, 93-479,
petinsider@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Zapytaj o stoisko
info@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Wróć

Kontrola Inspekcji Handlowej w sklepie zoologicznym – cena towaru 

Kontrole Inspekcji Handlowej w zakresie prawidłowości stosowania cen należą do tych najczęstszych. Z reguły za nieprawidłowości w tym zakresie nakładane są wysokie kary. Jak się przed nimi uchronić i jak przebiega sama kontrola? 

Reklama

Jak poprawnie wskazywać cenę 

Zasady prawidłowego deklarowania cen w sklepie określa Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Ustawa przede wszystkim wskazuje, że ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy. 

Zgodnie z ustawą każda cena powinna być podana „w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen”. Szczegółowe zasady podawania cen zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Cenę należy uwidaczniać na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Można to zrobić np.: 

1) na wywieszce, która może mieć formę wyświetlacza elektronicznego, 

2) w cenniku, 

3) w katalogu, 

4) na obwolucie, 

5) w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu. 

W przypadku towaru pakowanego oznaczonego liczbą sztuk dopuszcza się stosowanie przeliczenia na cenę jednostkową za sztukę lub za dziesiętną wielokrotność liczby sztuk, natomiast w przypadku towaru sprzedawanego luzem uwidacznia się jego cenę jednostkową. Cena jednostkowa dotyczy odpowiednio ceny za: 

1) litr lub metr sześcienny – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według objętości, 

2) kilogram lub tonę – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według masy, 

3) metr – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według długości, 

4) metr kwadratowy – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według powierzchni, 

5) sztukę – dla towaru przeznaczonego do sprzedaży na sztuki. 

W szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem lub zwyczajowo oferowaną ilością towarów przy uwidacznianiu cen jednostkowych dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności. 

kontrola inspekcji handlowej

Ceny promocyjne 

Zostały również określone szczególne wymogi dla cen promocyjnych. W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi (np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja”) obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. 

Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. 

W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. 

Kontrole i sankcje 

Urzędem odpowiedzialnym za kontrolę prawidłowości podawania w sklepach cen jest Inspekcja Handlowa. Kontrole w tym zakresie mogą przeprowadzać inspektorzy z odpowiednich Inspekcji Wojewódzkich. Są one przeprowadzane zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej oraz Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Zatem zgodnie z tymi przepisami inspekcja (co do zasady) powinna zawiadamiać przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. 

WAŻNE! 
Inspekcja Handlowa powinna zawiadamiać przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrola rozpoczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia tego zawiadomienia. 

Jeśli chodzi o sankcje, to brak prawidłowego wykonania obowiązków z ustawy o cenach zagrożone jest karą pieniężną do wysokości 20 000 zł. Kara nakładana jest w drodze decyzji administracyjnej. Warto przy tym pamiętać, że jeśli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków z ustawy co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego karę pieniężną do wysokości 40 000 zł. 

Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej organ uwzględnia: 

1) stopień naruszenia obowiązków (w tym charakter, wagę, skalę i czas trwania naruszenia tych obowiązków); 

2) dotychczasową działalność przedsiębiorcy, w tym podjęte przez niego działania w celu złagodzenia lub naprawienia szkody poniesionej przez konsumentów, wcześniejsze naruszenia obowiązków przez tego przedsiębiorcę oraz uzyskane przez przedsiębiorcę korzyści majątkowe lub straty w związku z naruszeniem tych obowiązków; 

3) wielkość obrotów i przychodu przedsiębiorcy; 

4) sankcje nałożone na przedsiębiorcę za to samo naruszenie w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. 

Samą karę należy zapłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej (wskazany przez urząd) w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna, tj. po wyczerpaniu całej drogi odwoławczej, co często może zająć wiele miesięcy. 

Zapamiętaj! 

  • Zasady podawania cen zostały szczegółowo określone w ustawie o cenach towarów i usług oraz rozporządzeniu wykonawczym do niego. Wymogi dotyczą m.in. tego, co wlicza się do ceny, gdzie należy ją podać, jak podawać ceny jednostkowe oraz jak wskazywać ceny promocyjne. 
  • Za naruszenie przepisów dotyczących cen Inspekcja Handlowa może nałożyć karę nawet do 40 000 zł. 
  • Warto przy tym pamiętać, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. 

mec. Patryk Kalinowski 

Redakcja Magazynu PetInsider
Redakcja Magazynu PetInsider

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *