W obliczu globalizacji i postępu technologicznego branża zoologiczna dynamicznie się rozwija – prognozowany jest wzrost o 45% w ciągu najbliższych sześciu lat. Napędzają ją zwiększająca się liczba właścicieli zwierząt domowych oraz trend humanizacji zwierząt, co przekłada się na rozwój w branżach takich jak farmacja weterynaryjna czy sprzedaż online, szczególnie widoczna w Polsce. Ponadto w Europie rośnie popularność kotów, a zainteresowanie zrównoważonymi produktami zoologicznymi o wysokiej jakości, w tym luksusowymi liniami odzieżowymi od znanych marek, wzmacnia ten sektor. W artykule omówimy kluczowe trendy i innowacje, które definiują współczesną opiekę nad zwierzętami domowymi.
Statystyki i ciekawostki z branży zoologicznej
- Wzrost całej branży zoologicznej. Zgodnie z raportem Bloomberg Intelligence (BI) światowa branża zoologiczna wzrośnie o ponad 45% w ciągu najbliższych sześciu lat. Wzrost ten będzie napędzany m.in. przez rosnącą liczbę właścicieli zwierząt domowych oraz ciągłą humanizację zwierząt domowych.
- Wzrost weterynaryjnego przemysłu farmaceutycznego. Weterynaryjny przemysł farmaceutyczny ma obecnie wartość ok. 16 miliardów dolarów, a do 2030 r. może wzrosnąć do ponad 24 miliardów dolarów.
- Sprzedaż online w Polsce. Ponad 1 na 5 produktów dla zwierząt domowych sprzedaje się w Polsce online. Rynek e-commerce jest w naszym kraju stabilny i oczekuje się utrzymania tego statusu w przyszłości.
- Wzrost popularności kotów. Koty są najczęściej wybieranymi zwierzętami domowymi w Europie. Według raportu FEDIAF opublikowanego w czerwcu 2024 r. w Polsce mieszka 8 109 000 psów oraz 7 250 000 kotów. W zeszłorocznym raporcie psów było 8 019 000, a kotów 7 125 000. Widoczny jest zatem wzrost w obu grupach.
- Wzrost zainteresowania produktami dla kotów. Wzrost liczby kotów w domach Europejczyków (w tym Polaków) oraz chęć rozpieszczania domowych pupili powodują, że przysmaki dla kotów są jedną z najszybciej rozwijających się kategorii w 2024 r.
- Wzrost rynku karm dla zwierząt domowych. Roczna sprzedaż karm dla zwierząt domowych w Europie wynosi obecnie 29,2 miliarda euro, a jej wolumen wynosi około 9,9 miliona ton. Wartość polskiego rynku karmy dla zwierząt wynosi ok. 2,5 miliarda złotych. Rocznie odnotowuje się wzrost rynku karmy dla zwierząt średnio o ok. 7%.
- Wzrost liczby pracowników branży pet food. Według raportu FEDIAF w Europie znajduje się 375 firm z kategorii pet food, które zatrudniają 283 000 pracowników. Pośrednio z branżą karm jest związanych jednak nawet 2 300 000 osób. W raporcie opublikowanym rok wcześniej FEDIAF podawała liczbę 150 firm i 118 000 bezpośrednio zatrudnionych pracowników.
- Wzrost wydatków na zwierzęta domowe. W 2023 r. opiekunowie psów i kotów z Europy Wschodniej wydawali na swoje zwierzę średnio ok. 100 euro w skali roku. W porównaniu z rokiem 2022 zanotowano wzrost o 3%. W Europie najwięcej wydatków na karmę dla zwierząt przypada na psy (37,9%).
- Wzrost znaczenia Polski w branży zoologicznej. Aż 80 polskich firm zaprezentowało swoją ofertę na targach Interzoo 2024. Według danych ICT i Polskiego Instytutu Ekonomicznego Polska plasuje się obecnie na 5. miejscu listy światowych eksporterów karmy dla psów i kotów.
- Rosnące zainteresowanie dietami niekonwencjonalnymi. Badanie BVA Voice of the Veterinary Profession wykazało, że 94% weterynarzy zwierząt towarzyszących ma klientów, którzy karmią swoje zwierzęta dietą bazującą na surowym mięsie, 42% ma klientów, którzy karmią dietą bezmięsną, a 29% ma klientów, którzy podają zwierzętom produkty na bazie białka owadów.
- Zwierzęta członkami rodzin. 71% właścicieli zwierząt domowych na świecie traktuje swoje zwierzęta jak ukochanych członków rodziny.
- Europa pod wpływem trendów. Humanizacja i premiumizacja zagościła w Europie na dobre. Europejscy konsumenci są coraz bardziej skłonni do poszukiwania wysokiej jakości składników w karmach kupowanych dla zwierząt domowych. To napędza rynek najwyższej jakości, naturalnych i organicznych karm dla zwierząt domowych.
- Zrównoważony rozwój. Europejscy opiekunowie zwierząt domowych są w czołówce klientów zwracających uwagę na zrównoważony rozwój, dlatego europejscy producenci karm dla zwierząt domowych coraz częściej wykorzystują np. opakowania przyjazne dla środowiska.
- Luksusowe marki dla psów i kotów. Postępująca humanizacja psów i kotów została zauważona przez marki premium oraz luksusowe domy mody. Marki takie jak Gucci czy Tommy Hilfiger wprowadziły na rynek linie swoich ubrań i akcesoriów dla zwierząt, aby wykorzystać ten rosnący trend i wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów.
- Nowa odsłona sklepów zoologicznych. Sklepy zoologiczne na całym świecie zaczynają oferować coraz szerszy zakres usług. Tradycyjna sprzedaż karm i towarów jest łączona ze strefą usług dla zwierząt, np. salonami spa lub szkoleniami czworonogów.
- Ważne oświadczenia. Najważniejsze cechy karmy dla zwierząt domowych to: wysoka zawartość białka, naturalne składniki i dobre źródło witamin, wzrasta zatem udział produktów z tymi oświadczeniami.
- Suplementy. Globalny rynek suplementów dla zwierząt domowych szacowano na 2,49 miliarda dolarów w 2023 r. i przewiduje się, że będzie rósł ze złożoną roczną stopą wzrostu (CAGR) wynoszącą 5,9% od 2024 do 2030 r.
- Marki własne. W 2023 r. marki własne odpowiadały za 22,1% sprzedaży na polskim rynku FMCG, który obejmuje karmę dla zwierząt. Analitycy GfK przewidują, że udział marek własnych wzrośnie do 25% w 2025 r.
- Owady. Obecnie ponad 50% produkcji owadów wykorzystywanych jest w przemyśle karm dla zwierząt domowych. Według raportu RABO Bank do 2030 r. popyt na białko owadów wzrośnie ze 120 000 ton metrycznych do pół miliona ton metrycznych.
- Innowacje. Branża zoologiczna przeżywa erę rozkwitu. Na rynku szybko pojawiają się nowe i innowacyjne produkty, m.in. inteligentne obroże czy automatyczne podajniki karmy. Opiekunowie mogą korzystać również z szeregu ciekawych aplikacji. Większość nowych rozwiązań spotka się z dobrym odbiorem konsumentów, którzy oczekują funkcjonalnych rozwiązań w opiece nad zwierzętami.
WAŻNE!
Branża zoologiczna ewoluuje, dostosowując się do nowoczesnych trendów i potrzeb konsumentów, co otwiera przed nią nowe perspektywy na przyszłość.
autor: lek. wet. Agnieszka Górecka