Zaplanowane budowanie widoczności w internecie może mieć wpływ zarówno na zwiększenie rozpoznawalności marki, jak i wzrost sprzedaży. Jeżeli prowadzisz stronę internetową prezentującą ofertę sklepu stacjonarnego albo sklep internetowy, to za pomocą systematycznych działań, nie posiadając na początku specjalistycznej wiedzy, możesz zacząć z powodzeniem zdobywać wejścia organiczne od osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane produktami czy usługami, które oferujesz.
Z artykułu dowiesz się:
- jak skutecznie budować widoczność strony internetowej w Google,
- jak SEO lokalne i ogólnokrajowe mogą wspierać Twój sklep stacjonarny i internetowy,
- jakie elementy strony wpływają na jej pozycjonowanie.
Jakie wartości generuje e-handel w Polsce?
Według danych Krajowej Izby Gospodarczej opartych na szacunkach GUS w grudniu 2024 roku obroty w e-handlu stanowiły 10,2% handlu detalicznego realizowanego przez przedsiębiorstwa i wyniosły 9,3 mld zł. Sprzedaż w internecie, rok do roku, urosła w tym ujęciu o 10,9%1.
STATYSTYKI
Dojrzewający rynek sprzedaży internetowej w całym 2024 roku osiągnął wartość niemal 100 mld zł2. Liczba użytkowników internetu w Polsce wzrosła nieznacznie (z 85% w 2020 roku do 88% w 2024), ale rośnie częstotliwość i wartość zakupów3:
- średnia liczba zakupów na osobę: 15,3 rocznie (2020) → 17,7 (2023),
- średnia wartość koszyka: 233 zł → 304 zł (wzrost o 9%),
- wzrost e-commerce napędzają wygodne płatności (BLIK) i lepsza logistyka (paczkomaty).
Według prognoz z raportu E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój dalszy wzrost sprzedaży w e-handlu będzie wynikał głównie z ulepszeń platform zakupowych i większego zaufania konsumentów do e-commerce. Prognozowana wartość rynku e-commerce w Polsce w 2028 roku (przy wzroście o 8% rocznie) ma wynieść 192 mld zł. Wzrost kategorii zakupowych w tym czasie wyniesie od 28% do 60%4.
Swój udział w handlu internetowym ma również branża zoologiczna. Od lat najpopularniejszymi kategoriami zakupowymi w internecie są karmy dla psów i kotów, żwirek dla kotów, a także akcesoria i zabawki. Obecnie określanie popularności poszczególnych kategorii zoologicznych w sprzedaży online traci sens – w internecie sprzedaje się każda kategoria, a głównymi bodźcami decyzji zakupowych jest wygoda, oszczędność czasu, a także (jeszcze) cena.
Wraz z rosnącym znaczeniem decyzji zakupowych pokolenia Z rośnie również presja na wszystkie firmy działające w branży zoologicznej. Badania pokazują, że 86,2% młodych Polaków z pokolenia Z dokonuje zakupów online lub za pomocą aplikacji mobilnych przynajmniej raz w miesiącu5. Jednak zakupy stacjonarne nadal odgrywają istotną rolę w ich życiu. Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z wizyty w galeriach handlowych to nie tylko okazja do nabycia produktów, ale także forma spędzania czasu i okazja do interakcji społecznych6.
Widoczność w internecie może zatem pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki i przyciągnięciu nowych klientów do sklepu stacjonarnego, a także w zwiększeniu liczby wejść do sklepu internetowego (zamiana tych wejść na konwersje sprzedażowe będzie tematem innego artykułu).
Jak samodzielnie zacząć budować widoczność strony w internecie?
W zależności od celu, jaki ma realizować Twoja strona internetowa, budowanie widoczności może być ukierunkowane na lokalne wyniki wyszukiwania lub na widoczność ogólnokrajową. Możesz również zastosować strategię łączącą te dwa kierunki działań.
Jeżeli sprzedajesz produkty tylko w sklepie stacjonarnym, a strona internetowa ma zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki, to właściwym wyborem będzie tzw. SEO lokalne (strategia optymalizowania strony pod lokalne wyniki wyszukiwania).
Jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny i jednocześnie masz na tyle unikatową ofertę, że nie grozi Ci konkurencja ze strony innych sklepów internetowych, to właściwym wyborem będzie połączenie SEO lokalnego z SEO dla e-commerce (działania o zasięgu ogólnokrajowym).
Poniższe dobre praktyki stanowią otwarty katalog wytycznych, który będzie się powiększał wraz ze zdobywaniem przez Ciebie nowej wiedzy – pozycjonowanie strony internetowej to proces, który nigdy się nie kończy, wymaga stałej pracy, dokształcania się, reagowania na zmiany w samej wyszukiwarce oraz testowania różnych podejść.
- Zastosuj frazy identyfikujące Twój sklep z konkretną lokalizacją – umieść na stronie głównej opis przedstawiający Twój sklep. W opisie sklepu powinna pojawić się jego nazwa połączona z nazwą miasta, a nawet dzielnicy, w której jest on otwarty, np. sklep zoologiczny w Warszawie, na Ursynowie. Unikatowy opis sklepu na stronie głównej powinien mieć minimum 2000 znaków ze spacjami. W zależności od graficznego projektu strony głównej opis może być zdecydowanie dłuższy.
Rozważ wprowadzenie odrębnych wątków opisujących różne aspekty Twojej działalności w osobnych akapitach wyznaczanych przez kolejne nagłówki H2 (śródtytuły w tekście). Na przykład: każdy nagłówek może opisywać inną kategorię produktów dostępną lokalnie w Twoim sklepie. Pamiętaj, by tworząc takie opisy różnych kategorii produktowych, wprowadzać do nich odniesienie, że można je kupić w Twoim sklepie w mieście „x”, w dzielnicy „y”. Całość powinna być napisana naturalnym językiem, bez upychania sztucznie brzmiących fraz.
- Dodaj podstronę „Kontakt” – podstrona „Kontakt” jest jedną z pierwszych, jaką skanuje robot Google, by zrozumieć, z jakiego rodzaju stroną internetową ma do czynienia. Dane kontaktowe powinny być pełne: nazwa sklepu, adres, numer telefonu, adres e-mail, godziny otwarcia, informacje o właścicielu, numer NIP, FAQ. W zakładce „Kontakt” powinna zostać umieszczona mapa Google z oznaczeniem lokalizacji sklepu. Są to informacje, które pozwolą ocenić wiarygodność strony internetowej, jednocześnie łącząc ją z konkretną lokalizacją. Na bardziej zaawansowanym etapie optymalizacji warto zastosować na takiej kontaktowej podstronie odpowiednie dane strukturalne (opiszę ten wątek w jednym z kolejnych artykułów).
- Dodaj podstronę „O nas” – to doskonałe miejsce, by wprowadzić na stronę internetową dodatkowe treści – algorytm Google „żywi się” słowem pisanym. Na takiej podstronie możesz zaplanować artykuł z tytułem, śródtytułami i akapitami, w których opiszesz historię firmy, przedstawisz siebie i pracowników sklepu. To miejsce, w którym również należy wprowadzać semantycznie odmienioną nazwę Twojego sklepu wraz z jego lokalizacją, dodając informacje, podkreślające wiedzę pracowników, unikatowość oferty, dobrą lokalizację sklepu itd.
- Dodaj podstronę „Blog” – algorytm skanujący Google będzie częściej odwiedzał Twoją stronę internetową, gdy będą się na niej pojawiały regularnie artykuły. Dobrze przygotowany blog powinien zostać podzielony na kategorie, np. zdrowie psa, żywienie psa, psie sporty, rasy psów, ciekawostki o psach (analogicznie inne zwierzęta). Każda strona kategorii powinna mieć swój unikatowy opis, wyjaśniający, jakie informacje będą gromadzone w jej obrębie. W obrębie strony kategorii muszą pojawiać się regularnie kolejne artykuły. W ramach artykułów możesz poruszać wątki o dostępności konkretnych produktów w Twoim sklepie zoologicznym, np. gdy napiszesz artykuł o niewydolności wątroby u psa, wprowadź w nim wątek o żywieniu psów z tym problemem i wstaw odniesienia do karm, jakie są dostępne w Twoim sklepie zoologicznym.
Pamiętaj: pisanie artykułów na bloga nie może dotyczyć przypadkowych treści. Artykuły muszą poruszać tematykę, o którą internauci pytają w wyszukiwarce Google. Do sprawdzania, czego szukają użytkownicy w Google, służą specjalistyczne narzędzia (np. Senuto, Ahrefs itp.), ale na początkowym etapie nie musisz ich znać. Wystarczy, że odwiedzisz blog jednego z kilku największych internetowych sklepów zoologicznych i znajdziesz tam spis tematów, które możesz opisać we własny sposób.
Uwaga: pisząc swoje pierwsze artykuły, staraj się zachować strukturę jak w książce: tytuł, wprowadzenie, śródtytuły z akapitami treści. W tytule artykułu zawsze powinna pojawić się fraza (lub jej semantyczna odmiana), której szukają użytkownicy wyszukiwarki Google, np. „Ile trwa niestrawność u psa?”, „Jak karmić psa z niestrawnością?” itd.
Szczegółowe wskazówki dotyczące tworzenia artykułów opiszę w następnym artykule.
- Zdobywaj linki prowadzące do Twojej strony internetowej – linki to czynnik, który buduje autorytet strony internetowej. Posługując się linkiem – odsyłaczem – wskazuje się źródło, z którego pochodzi wartościowa treść. Im więcej linków pozyskasz, tym silniejszy sygnał odbierze algorytm skanujący Twoją stronę internetową.
Linki mogą pochodzić np. z lokalnych mediów, które mogą opisywać interesujące akcje tworzone przez Ciebie dla lokalnych właścicieli zwierząt. Linki możesz również zdobywać w zamian za pisanie eksperckich artykułów do innych mediów. Zdobywanie linków do lokalnego SEO będzie opierało się w dużej mierze na Twoim autorytecie, eksperckości oraz inicjatywach lokalnych, które organizujesz.
Pamiętaj: pozyskiwanie linków z katalogów firm, co było popularne jeszcze kilka lat temu, nie ma dzisiaj większego sensu. Najbardziej wartościowe linki to takie, które kierują ze stron z tej samej kategorii tematycznej i o wyższym autorytecie. Jeżeli planujesz pozyskiwać linki wspierające pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego, to pozyskuj je np. z serwisów poradnikowych w kategorii „zwierzęta domowe”.
Jak podejść do budowania widoczności strony w sposób strategiczny?
Zdobywanie ruchu na stronie internetowej za pomocą wyszukiwarki Google wymaga strategicznego (celowego i zaplanowanego) działania. Na początku samodzielnego procesu budowania widoczności staraj się stosować następujące wskazówki:
- Podłącz stronę internetową do Google Search Console – jest to darmowe narzędzie pierwszego wyboru, za którego pomocą sprawdzisz, czy podejmowane przez Ciebie działania przynoszą efekty. Syntetyczne i dobrze opracowane poradniki, jak obsługiwać Google Search Console, znajdziesz na YouTubie. Będzie to pierwszy krok do poznania w przyszłości bardziej zaawansowanych narzędzi, które pozwolą Ci monitorować Twoją konkurencję i zachowania użytkowników wyszukiwarki Google.
- Zaplanuj strategię tworzenia artykułów – słowo klucz to komunikacja; w wyszukiwarce Google wciąż jeszcze komunikujemy się z algorytmem za pomocą artykułów. Dobrze przygotowana strategia tworzenia treści powinna zostać zaplanowana na rok, uwzględniać wszystkie kategorie tematyczne, które zostały utworzone na blogu, oraz liczbę artykułów, które publikuje miesięcznie Twoja konkurencja (by to sprawdzić, możesz wejść na ich bloga i przeliczyć, ile artykułów publikują miesięcznie – należy publikować przynajmniej tyle samo).
- Zaplanuj strategię tworzenia opisów produktów – klasyczne podejście do publikowania opisów produktów, które udostępnił producent, mija się z celem. Jeżeli w wielu sklepach internetowych będą wyświetlane dokładnie te same opisy produktów, to algorytm Google będzie musiał zdecydować, który z tych opisów zaprezentować, a które pominąć, by nie wyświetlać duplikujących się treści użytkownikom wyszukiwarki. Redaguj opisy w taki sposób, by poza cechami funkcjonalnymi prezentowały zalety produktu dla zwierzęcia, a także dla opiekuna tego zwierzęcia.
- Zaplanuj strategię pozyskiwania linków – skorzystaj ze swojej eksperckiej wiedzy: zaproponuj komentarze lokalnym i/lub branżowym mediom, twórz eksperckie artykuły, których zajawki możesz umieszczać w mediach społecznościowych, pisz recenzje produktów, na które mogą powoływać się opiekunowie zwierząt w grupach tematycznych w mediach społecznościowych.
Podsumowanie
Łączenie SEO lokalnego i ogólnokrajowego to skuteczna strategia dla firm prowadzących zarówno sklep stacjonarny, jak i sprzedaż online. SEO lokalne pomaga przyciągnąć klientów do fizycznego sklepu poprzez optymalizację np. na lokalne frazy kluczowe. Z kolei SEO ogólnopolskie zwiększa liczbę wejść do sklepu internetowego poprzez optymalizację opisów produktów, artykuły poradnikowe i pozyskiwanie wartościowych linków.
Co ważne, Google rozpoznaje intencję użytkowników, wyświetlając różne wyniki w zależności od zapytania, dlatego warto łączyć obie strategie. Można to zrobić poprzez dodanie fraz lokalnych i ogólnokrajowych na stronie, tworzenie specjalnej podstrony dla sklepu stacjonarnego oraz budowanie linków z różnych źródeł. Dzięki temu docierasz do szerokiego grona klientów, zwiększając widoczność i rozpoznawalność marki, a w pewnej mierze również sprzedaż.
Źródło:
1 https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/e-handel-kolejny-rok-z-rzedu-potwierdza-swoja-rosnaca-pozycje/
2 https://www.wiadomoscihandlowe.pl/e-commerce-i-e-grocery/spada-dynamika-wzrostu-rynku-e-commerce-w-polsce-wartego-blisko-100-mld-zl-jakie-marki-znalazly-sie-w-top-20-raport-2521100
3 https://www.pwc.pl/pl/media/2024/2024-08-21-prognozy-strategyand-polski-rynek-e-commerce-bedzie-wart-192-mld-zl-w-2028-roku.html
4 Tamże.
5 https://inpostpay.pl/aktualnosci-jak-kupuje-pokolenie-z-po-co-siega-najmlodsza-generacja-konsumentow
6 https://ageno.pl/blog/pokolenie-z-w-e-commerce/