Redakcja
św. Franciszka z Asyżu 69/2, Łódź, 93-479,
petinsider@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Zapytaj o stoisko
info@elite-expo.pl
Tel.: +48 796 869 475
Wróć

Jak przechowywać karmy w sklepach zoologicznych

Sprzedaż karmy na wagę w sklepach zoologicznych staje się coraz bardziej wymagająca. Coraz więcej klientów obawia się, czy karmy z otwartego opakowania będą mieć odpowiednią jakość oraz smak i będą pozbawione zanieczyszczeń. W rezultacie sklepy muszą zmierzyć się ze wzrostem zapytań, skarg i negatywnych opinii ze strony właścicieli zwierząt. Jak zatem przechowywać karmę, aby zachować jej najwyższą jakość, bezpieczeństwo i smakowitość, a jednocześnie przekonać właścicieli, by chętnie i regularnie po nią wracali?

Reklama

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są plusy i minusy sprzedaży karm na wagę,
  • dlaczego prawidłowe przechowywanie produktów ma znaczenie,
  • jak przechowywać karmy w sklepach.

Analiza problemu. Czy sprzedawać karmę na wagę?

W ostatnich latach obserwujemy rosnące zainteresowanie sprzedażą karm na wagę w sklepach zoologicznych. Ta tendencja niesie ze sobą zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania dla właścicieli sklepów.

Zalety:

  • dostosowanie produktu do potrzeb klienta: klient może dokonać zakupu takiej ilości karmy, jakiej aktualnie potrzebuje. Takie rozwiązanie jest korzystne dla właścicieli małych psów, osób testujących nowe produkty oraz osób starszych, które nie mogą dźwigać dużych ciężarów;
  • oszczędność: zakup karmy na wagę to rozwiązanie ekonomiczne. Przy zakupie produktu na wagę jednorazowy wydatek jest zdecydowanie mniejszy niż przy zakupie dużego worka. Jest to bardzo korzystne dla klientów z ograniczonym budżetem lub tych, którzy nie lubią jednorazowo wydawać zbyt dużych kwot pieniędzy;
  • zrównoważony rozwój: klienci coraz częściej poszukują ekologicznych rozwiązań, a sprzedaż karmy na wagę może ograniczać ilość zużywanych opakowań. Chcąc być bardziej eko, rozważ oferowanie klientom papierowych toreb na karmę lub pojemników na karmę do wielokrotnego użytku.

Wady:

  • kontrola jakości: sprzedaż karmy na wagę pociąga za sobą konieczność prowadzenia dokładnej ewidencji, regularnej kontroli warunków, w których karma jest przesypywana, dzielona, a następnie pakowana i przechowywana. To może być dla sklepu nie lada wyzwaniem logistycznym. Nieodpowiednie obchodzenie się z karmą może doprowadzać szybko do pogorszenia jakości produktu (utraty świeżości, aromatu i właściwości odżywczych) oraz do jego zanieczyszczenia;
  • normy sanitarne: sprzedaż karm na wagę zawsze wiąże się z przestrzeganiem wymogów sanitarnych, które mają ustrzec produkt przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem/utratą jakości;
  • brak informacji na temat produktu: podczas zakupu karmy na wagę klient nie otrzymuje informacji dotyczących dawkowania, daty przydatności do spożycia ani składu produktu.

Co możesz zrobić?

Rolą sprzedawcy jest zadbanie o to, by wyeliminować jak najwięcej potencjalnych problemów i zagrożeń związanych z podziałem produktu na porcje.

Oto kilka wskazówek:

  • Korzystaj zawsze z odpowiednich pojemników do przechowywania karmy (pojemniki posiadające atest do przechowywania żywności).
  • Dopilnuj, by pojemniki na karmę były zawsze czyste.
  • Dbaj o czystość pomieszczeń przeznaczonych do rozważania, pakowania i przechowywania karmy.
  • Ograniczaj do minimum czas przechowywania karmy w pojemnikach (nie może być składowana w nich zbyt długo).
  • Prowadź dokładną ewidencję ilości karmy, jej rozładunku, przepakowywania, dzielenia na mniejsze porcje – notuj daty otwierania worków i umieszczania karmy w pojemniku (ta informacja jest ważna dla Ciebie i dla klienta).
  • Po opróżnieniu pojemnika koniecznie wyczyść go dokładnie, zanim wsypiesz kolejną partię karmy.

Wskazówka!

Jeśli chcesz uniknąć bałaganu w sklepie w strefie karm na wagę i niepożądanych zachowań (np. mieszania ze sobą różnych produktów), możesz rozważyć oferowanie gotowych, wcześniej odważonych porcji (np. po 300 g, 500 g, 700 g) w szczelnie zamkniętych, opisanych woreczkach foliowych lub papierowych torebkach.

Jak przechowywać karmy w sklepach zoologicznych

Dlaczego jakość i czystość pojemników na karmę jest ważna?

Stosowanie odpowiednich pojemników do przechowywania karmy to klucz do sukcesu. Pojemniki muszą być wykonane z dobrej jakości, bezpiecznych i atestowanych materiałów – muszą być dostosowane do przechowywania żywności. Pojemniki wpływają na jakość karmy i stają się ważnym elementem w ocenie zadowolenia klientów.

Idealny pojemnik to taki, który zapewnia:

  • świeżość i jakość karmy: sucha karma dla psa lub kota jest podatna na działanie czynników atmosferycznych (temperatura, wilgotność powietrza, promienie słoneczne). Musi być więc odpowiednio zabezpieczona, przechowywana i chroniona, w przeciwnym razie szybko straci jakość i walory smakowe. Bez odpowiedniej ochrony karma szybko może stać się mniej atrakcyjna dla zwierząt;
  • ochronę przed zanieczyszczeniami: szczelne pojemniki chronią karmę przed owadami i gryzoniami, które mogą dostać się do sklepu zwabione zapachem;
  • wygodę użytkowania i dobre wrażenie estetyczne klienta: strategicznie rozmieszczone pojemniki na karmę ułatwiają klientom zakupy i dodają estetyki wnętrzu sklepu. W przemyślanie zaprojektowanym otoczeniu klienci chętniej przebywają i częściej do niego wracają. Tworząc ekspozycję z pojemnikami na karmę, zaplanuj kilka odrębnych sekcji produktowych przeznaczonych dla różnych gatunków czy zwierząt o specyficznych potrzebach żywieniowym. Produkty dla alergików powinny być zawsze grupowane razem, co ułatwia szybkie znalezienie odpowiedniej karmy. W pobliżu pojemników umieść ekologiczne torby czy opakowania strunowe, a także wagę do ważenia produktów. Taki przemyślany układ sprzyja zaspokojeniu potrzeb klienta, promuje bogaty asortyment i zachęca do zakupów, a przy okazji buduje pozytywny wizerunek sklepu.

Rodzaje pojemników na suchą karmę

Karmę na wagę można przechowywać w pojemnikach wykonanych z różnych tworzyw. Do wyboru są:

  • pojemniki plastikowe: to najczęściej wybierana opcja. Są przede wszystkim niedrogie i łatwo dostępne. Stanowią wyposażenie wielu sklepów. Nie chronią jednak dobrze przed wilgocią czy dostępem powietrza. Łatwo się niszczą i pękają. Nie wszystkie wyglądają też estetycznie, a wrażenie czystości i porządku jest ważne dla wielu klientów;
  • pojemniki z tworzywa pleksi: rzadziej stosowane, ponieważ są droższe niż plastikowe pojemniki. Wyglądają estetyczniej, posiadają szczelne zamknięcia, dzięki czemu lepiej zabezpieczają karmę przed zanieczyszczeniami, np. kurzem czy owadami. Są łatwe w zastosowaniu, przejrzyste, lżejsze niż szkło i bardziej wytrzymałe niż plastikowe;
  • pojemniki metalowe: wydają się długowieczne, bo wykonane z trwałych i odpornych na uszkodzenia materiałów. Chronią dobrze produkt przed wilgocią i powietrzem. Mogą być bardzo estetyczne i stanowić ciekawy element wystroju sklepu zoologicznego. Klient nie widzi jednak w nich produktu, więc może nie chcieć kupować go w ciemno. Poza tym materiał metalowy może ulegać korozji i nieco zmieniać smak karmy (metaliczny posmak), jeśli został wykonany z materiału słabej jakości;
  • pojemniki szklane: to nowoczesne, bardzo eleganckie rozwiązanie. Pozwala klientom dokładnie zobaczyć zawartość pojemnika i ocenić wygląd karmy. Kojarzy się po części z luksusem i szczególnie pasuje do wielu miejsc. Zakup takich pojemników pociąga za sobą zdecydowanie większe koszty. Szklane opakowania mogą być przezroczyste, matowe, błyszczące lub w różnych kolorach. Ponieważ są podatne na pęknięcia i stłuczenia, istnieje ryzyko, że fragmenty szkła mogą trafić do karmy i stanowić realne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia czworonoga.

Bez względu na to, jakie masz pojemniki, zadbaj o to, by zawsze były czyste. Każdy pojemnik musi być wykonany z materiału posiadającego atest dopuszczający ten materiał do kontaktu z żywnością.

Wysokiej jakości i estetyczne pojemniki na karmę mogą przyciągać uwagę klientów. Jeżeli zadbasz, by były one również wyposażone w czytelne etykiety z informacjami o danej karmie (np. składzie, dawkowaniu), to zdobędziesz długotrwałe zaufanie klienta, który będzie do Ciebie chętnie wracał po kolejną porcję karmy i inne produkty przeznaczone dla zwierząt.

Wskazówka!

Rozważ zakup kompaktowej mobilnej drukarki etykiet wyposażonej w klawiaturę. Jest to inwestycja rzędu 200–300 zł, która pozwoli na stworzenie estetycznych naklejek, będących źródłem wielu cennych informacji dla właściciela poszukującego konkretnej karmy.

Jak przechowywać karmy w sklepach zoologicznych

Wybór odpowiedniego pojemnika

Przy wyborze pojemników na karmę suchą weź pod uwagę kilka czynników:

  • rozmiar: pojemniki muszą mieć odpowiednią wielkość i być dopasowane do ilości produktu dostępnego w sklepie, a także harmonijnie komponować się z aranżacją sklepową. Istotne jest, aby nie zajmowały zbyt wiele miejsca ani nie utrudniały poruszania się po sklepie (nie umieszczaj ich na przykład w głównych ciągach komunikacyjnych), ponieważ mogą stać się źródłem frustracji dla klientów. Jeśli dysponujesz ograniczoną powierzchnią sklepu, rozważ wyznaczenie jednego konkretnego miejsca na przechowywanie karmy, na przykład na wielopoziomowym regale lub w pojemnikach grawitacyjnych zamontowanych na jednej ze ścian. Takie rozwiązanie pozwoli na optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu porządku i funkcjonalności sklepu;
  • wygoda: szybki i łatwy dostęp do karmy to ułatwienie dla Ciebie oraz klientów;
  • estetyka: pojemnik na produkt powinien być estetyczny, czysty i dobrze widoczny w sklepie, dzięki temu zwiększasz szanse na sprzedaż danego produktu, a tym samym na większy zysk.

Wskazówka!

Przemyśl, jaką karmę chcesz oferować klientom. Rodzaj i ilość karmy powinny być dostosowane nie tylko do wielkości sklepu i możliwości magazynowych oraz sprzedażowych, ale przede wszystkim do bieżących potrzeb klientów.

Pojemniki na przysmaki

  • Oprócz karmy na wagę warto również wprowadzić do oferty przysmaki sprzedawane na sztuki. Wielu opiekunów regularnie odwiedza sklep w poszukiwaniu nowych smakołyków dla swoich pupili. Produkty te, dostępne na wagę lub na sztuki, cieszą się dużym zainteresowaniem, a ich atrakcyjna prezentacja może znacząco zwiększyć sprzedaż.
  •  Dlatego umieszczaj przysmaki w miejscach dobrze widocznych, najlepiej w pobliżu kasy, gdzie opiekunowie zwierząt często decydują się na impulsywne dodanie smakołyków do zakupów. Do przechowywania możesz wykorzystać różne rodzaje pojemników: plastikowe czy szklane, ale ważne, aby były one szczelnie zamknięte. Dzięki temu ograniczysz rozprzestrzenianie się zapachów po sklepie, a przysmaki dłużej zachowają świeżość, teksturę i aromat.
  •  Pojemniki z przysmakami sprawdzą się nawet w małych sklepach, pomagając wzbogacić ofertę i uporządkować przestrzeń sklepową. Wybieraj pojemniki łatwe i intuicyjne w obsłudze, co zminimalizuje przeszkody dla klientów i ułatwi im zakup przysmaków. Dostępność i atrakcyjność prezentacji to klucz do zwiększenia sprzedaży.

Zapamiętaj!

  • Sprzedając karmę na wagę, zwróć uwagę na odpowiedni dobór pojemników, ich strategiczne rozmieszczenie w sklepie oraz zapewnienie niezbędnych akcesoriów, jak torebki i waga.
  • Pojemniki na karmę poprawiają organizację przestrzeni sklepowej i wywierają pozytywne wrażenie na klientach. Starannie zaaranżowane i utrzymane miejsce sprzedaży zwiększa jakość doświadczeń zakupowych.
  • Chociaż sprzedaż karm na wagę stwarza pewne wyzwania, można je przezwyciężyć poprzez odpowiednią organizację przestrzeni sklepowej, przemyślane planowanie sposobu przechowywania karmy oraz realizację atrakcyjnych działań marketingowych, takich jak promocje czy programy lojalnościowe.

autor: lek. wet. Dagmara Mieszkis-Święcikowska

Redakcja Magazynu PetInsider
Redakcja Magazynu PetInsider

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *